Lyngby-Taarbæk Kommune

Fælles kommunal udvikling

– Fra teamsamarbejde til professionelle læringsfællesskaber i Lyngby-Taarbæk Kommune

Lyngby-Taarbæk, 2018 

Min rolle:

Facilitator

I Lyngby-Taarbæk Kommune blev der sat et mål om at styrke elevernes læring ved at fokusere på teamsamarbejdet på kommunens skoler. Målet var at fremme en kultur, hvor lærere og ledere i højere grad kunne arbejde sammen i professionelle læringsfællesskaber for at øge fagligheden og trivslen på skolerne.

Introduktion af professionelle læringsfællesskaber


Alle ledere og vejledere i kommunen blev introduceret til teorien omkring professionelle læringsfællesskaber, og et målrettet udviklingsforløb blev iværksat. Som første skridt blev hver skole hjulpet gennem en selvanalyse, der gav et klart billede af, hvor skolen stod i forhold til arbejdet med at udvikle professionelle læringsfællesskaber. Denne proces tog udgangspunkt i en grafisk model, som visuelt understøttede og strukturerede arbejdet, så deltagerne kunne få en konkret og overskuelig tilgang til deres refleksioner og næste skridt.


Skolerne satte mål for udviklingen


På baggrund af analysen satte hver skole sine egne mål for arbejdet med at styrke teamsamarbejdet og udvikle professionelle læringsfællesskaber. Dette betød, at skolerne blev rustet til at arbejde målrettet med deres egne processer, samtidig med at de fik et fælles grundlag at arbejde ud fra.


Udvidelse af analysen til teams på skolerne


Efter den indledende analyse valgte flere skoler at tage arbejdet et skridt videre og gennemføre en lignende analyseproces på egne matrikler. Dette gav teamene på de enkelte skoler mulighed for at sætte egne mål og arbejde målrettet med at forbedre samarbejdet i deres læringsfællesskaber. Denne proces skabte en øget bevidsthed om, hvordan teams kunne arbejde sammen om at fremme både individuel og kollektiv faglig udvikling.


Resultatet – styrkede læringsfællesskaber


Crawfurd Learnings indsats i Lyngby-Taarbæk Kommune har været med til at styrke både teamsamarbejdet og udviklingen af professionelle læringsfællesskaber på tværs af skolerne. Ved at facilitere både den overordnede kommunale proces og den individuelle skolebaserede udvikling, har forløbet skabt en varig forandring, hvor lærere og ledere er blevet bedre rustet til at samarbejde effektivt om at styrke elevernes læring.