Ole-Rømer skolen

Stærk vision og fremtidens skole

– Ole Rømer-skolens visionære rejse

Høje-Taastrup, 2018-2019

Mit ansvar:

Huskonsulent for ledelse og personale

Sparring og facilitator

Ole Rømer-skolen, en stor folkeskole beliggende i Høje-Taastrup, står som et tydeligt eksempel på, hvordan modige og visionære forandringer kan forme fremtidens skole. Skolen er multikulturel og strækker sig over to matrikler i forskellige boligkvarterer, hvor den ene er tæt på Høje-Taastrup Station. I 2018 stod skolen over for en stor forandring i forbindelse med sammenlægningen af to selvstændige skoler til en skole. Samtidig besluttede Høje-Taastrup Kommune at igangsætte et ambitiøst udviklingsprogram for Fremtidens Skole, hvilket gav Ole Rømer-skolen en unik mulighed for at gentænke sin struktur og pædagogik.

En forandringsrejse mod fremtidens skole


Med to store forandringer på bordet – sammenlægningen af skolerne og implementeringen af det kommunalt vedtagne udviklingsprogram – valgte ledelsen på Ole Rømer-skolen at iværksætte et intensivt  forløb, der skulle understøtte en vellykket start af forandringerne. For at støtte denne proces valgte skolen at hyre mig som huskonsulent til at være en central ressource i arbejdet med både ledelse og personale.


Dette forløb fandt sted parallelt med et kompetenceudviklingsforløb, finansieret af A.P. Møller Fonden, som var en del af det kommunale udviklingsprogram. Fokus var at understøtte både den organisatoriske sammenlægning og den pædagogiske udvikling mod Fremtidens Skole.

Innovationsdidaktik og projektbaseret læring som drivkraft


Som et første skridt blev et pilotforløb gennemført med et team på den ene matrikel, hvor de udviklede og gennemførte et innovationsdidaktisk projektforløb. Dette forløb satte fokus på at anvende innovative undervisningsmetoder og integrere tværfaglige tilgange i undervisningen. Sparring og løbende støtte fra mig i udviklingen af forløb blev en væsentlig del af det første skoleår, hvor alle teams havde til opgave at gennemføre to fulde projektforløb.


Vision og fælles retning


I samarbejde med ledelsen blev der iværksat en proces, der skulle sikre, at personalet blev inddraget i udviklingen af Ole Rømer-skolens fremtidige vision. Denne proces tog personalet igennem en refleksion over deres eget “Hvorfor?”, og gav dem mulighed for at drømme og tænke stort om skolens fremtid og deres eget indre drive. Målet var at skabe en fælles vision, som kunne samle skolens personale på tværs af de to matrikler og sikre en sammenhængende tilgang til undervisning og trivsel.


Denne proces styrkede ikke blot samarbejdet mellem de to matriklers personalegrupper, men gav også en klar og inspirerende vision, som personalet kunne gå videre med og genbesøge løbende.

Styrkelse af teamsamarbejde og kapacitetsopbygning


Som en del af skolens videre udvikling blev der sat fokus på at styrke teamsamarbejdet og opbygge kapacitet i de enkelte teams. Workshops om teamsamarbejde og professionelle læringsfællesskaber blev afholdt, og der blev udviklet materialer, der skulle understøtte det gode samarbejde, særligt i starten af skoleåret. Et vigtigt element i kapacitetsopbygningen var også arbejdet med skolens ressource- og kompetenceteam, som blev samlet som gruppe og i samarbejde med ledelsen beskrev deres arbejde. Vejlederne lavede allerede første år aktionlæringsforløb med kollegaer til gavn for den generelle udvikling.


Et andet centralt element var etableringen af et forum for de nyudnævnte teamfacilitatorer. Disse facilitatorer spiller en vigtig rolle i det styrkede teamsamarbejde, og en vigtig rolle i forhold til samarbejdet mellem ledelsen og medarbejderne. Gennem året blev teamfacilitatorernes arbejde rammesat og faciliteret af mig, som også stod for at udarbejde dagsordener og facilitere møder og workshops. Der blev løbende givet sparring til teamfacilitatorerne omkring deres arbejde med processer, dagordner og samarbejde i deres teams.

Resultater og fremtidsperspektiv


De mange initiativer og den målrettede indsats med huskonsulenten har haft en positiv effekt på skolens forandringsrejse. Det har hjulpet med at støtte implementeringen af Fremtidens Skole-programmet og sikre en god opstart af sammenlægningen af de to matrikler. Den grundlæggende forandringsproces har sat skolen på rette kurs mod at blive en skole, der både i organisation og undervisning er i tråd med fremtidens krav og muligheder

.

Skolens forandringsrejse er langt fra afsluttet, men resultaterne af det arbejde, der er gjort indtil videre, har været med til at lægge et solidt fundament for den videre udvikling af Ole Rømer-skolen som en skole med en stærk vision og et tæt samarbejde mellem ledelse og medarbejdere.