Kalundborg, 2023
Sparring og facilitator
Friskolen på Røsnæs, beliggende på en af de yderste spidser af Sjælland, åbnede i 2018 med en stærk udeskoleprofil, hvor skolens naturskønne omgivelser bliver aktivt inddraget i undervisningen. Skolen, der rummer elever fra 0. til 9. klasse, udvidede i 2024 sin kapacitet med en børnehave, som deler samme matrikel. Skolen tiltrækker elever fra oplandet og har cirka 130 elever. Børnetallet varierer fra år til år og årgang til årgang.
Grundet det svingende børnetal blev bestyrelsen nødt til at gentænke, hvordan skolen kunne drives effektivt og samtidig imødekomme de pædagogiske behov for fremtidens læring. Dette førte til en modig og ambitiøs forandringsproces, som ikke kun handlede om at organisere eleverne, men om at gentænke hele skolens tilgang til undervisning og læring.
Skolen valgte en visionær tilgang ved at organisere eleverne i aldersblandede grupper. Denne model styrker ikke blot læring på tværs af alder, men fremmer også samarbejde og fællesskab mellem elever på tværs af klassetrin. Eleverne arbejder tæt sammen, hvor de ældre fungerer som rollemodeller for de yngre, hvor de store også lærer af de små, og på den måde opstår der et naturligt fællesskab, der både udfordrer og støtter eleverne i deres læring.
Skolen er opdelt i tre afdelinger, hver med fast tilknyttede lærere og pædagoger, der har ansvar for både læring og trivsel på tværs af årgange. Denne struktur giver personalet mulighed for at arbejde tæt sammen i teams om den fælles praksis og skabe sammenhængende forløb på tværs af fagområder og klassetrin.
Som en naturlig udvidelse af den aldersblandede organisering har skolen også integreret en projektbaseret undervisningsform. Denne tilgang harmonerer perfekt med det aldersblandede miljø og giver eleverne mulighed for at arbejde med dybdegående, tværfaglige forløb i fællesskaber i de nye aldersblandede grupper. Afdelingerne gennemfører årligt hver fire store projektforløb, hvor forskellige fag integreres og eleverne engageres i problemstillinger, som relaterer sig til den virkelige verden. Udeskoleprofilen er fortsat en central del af undervisningen og integreres aktivt i disse projektforløb.
For at sikre en vellykket implementering og forankring af de nye tiltag, har Friskolen på Røsnæs arbejdet tæt sammen med Suzanne over en periode på 1½ år. Dette har været en intensiv proces, hvor både bestyrelse og personale har været engageret i at skabe en fælles forståelse for forandringens omfang og nødvendighed. Forløbet er planlagt og justeret løbende for at sikre, at udviklingen sker i et tempo, som er realistisk og bæredygtigt for skolen.
I løbet af forandringsprocessen har personalet deltaget i en række workshops, hvor de har arbejdet med en bred vifte af værktøjer og metoder. Disse har inkluderet grafiske planlægningsskabeloner, præsentationsteknikker, interviews og gulvøvelser, der har givet både inspiration og praktisk erfaring. Denne varierede tilgang har hjulpet med at bringe de nye initiativer til livs i hverdagen og har været med til at styrke samarbejdet mellem personalet.
Selvom forløbet endnu ikke er afsluttet, er resultaterne allerede tydelige. Den aldersblandede organisering har vist sig at skabe nye læringsmuligheder for både børn og voksne. Eleverne lærer ikke blot af deres jævnaldrende, men også af de ældre børn, der fungerer som rollemodeller og inspirerer de yngre, ligesom de yngre også kan inspirere de ældre. Dette skaber et dynamisk læringsmiljø, hvor både børn og voksne udfordres og udvikler sig.
Set fra et medarbejderperspektiv er der høje energiniveauer, når undervisningsforløb planlægges og gennemføres, og kreativiteten blomstrer i det tværfaglige samarbejde. Personalet oplever en fælles tilgang til læring, og det gensidige engagement mellem bestyrelse og medarbejdere bidrager til en kontinuerlig udvikling af skolen.
Friskolen på Røsnæs er på vej mod at skabe et læringsmiljø, hvor både elever og medarbejdere fortsat trives, og hvor forandringsprocessen bliver et naturligt skridt i skolens fortsatte udvikling.