Den Grønne Friskole

Bæredygtighed som fundament

– Den Grønne Friskole

København, 2019 - 2023 

Min rolle:

pædagogisk og strategisk ledelse

Den Grønne Friskole er et banebrydende eksempel på, hvordan et holistisk helskoleperspektiv kan være med til at integrere bæredygtighed i mange aspekter af skolen. Skolen er udviklet med en vision om at give eleverne mod og handlekompetence til at skabe en bæredygtig fremtid. Skolen er et laboratorium for bæredygtig uddannelse og dannelse. 


Som skolens pædagogiske leder har det været en kompleks og omfattende opgave, hvor jeg har stået i spidsen for ikke kun at forankre skolens praksis, men også finde de blinde vinkler og skubbe nye tiltag i gang.

Bæredygtighed i bred forstand


På Den Grønne Friskole er bæredygtighed forstået bredt og tager afsæt i de 3 former: miljømæssig, økonomisk og social bæredygtighed. Eleverne skal både dannes og uddannes med formål at have øje for at fremme en mere bæredygtig verden. Det betyder, at al undervisning på skolen er centreret omkring de tre former for bæredygtighed, og det betyder også, at alt lige fra valg af materialer i byggeri, inventar, it, kost mv. altid vælges ud fra minimal brug af klodens ressourcer.

Skolen fremstår som en showcase for bæredygtig dannelse, og skolens aktører oplever at være en del af en bevægelse, hvor de, om man så må sige, får det ind med modermælken, som en naturlig del af omgivelser og hverdag. 

Bæredygtighed gennem projektbaseret innovationsdidaktik


Kernen i skolens didaktik er projektbaseret innovationsundervisning, der binder hele skoleforløbet sammen. 


Eleverne arbejder med virkelighedsnære projekter, hvor de udvikler nye og  kreative løsninger og samtidig arbejder med bæredygtige principper. Eleverne arbejder i forløb, der strækker sig over 8 - 10 uger, hvor der er tid til dybdelæring og til at eleverne oplever flow. Skoledagen har en tydelig, stram og velkendt struktur, men ikke et klassisk skoleskema, hvilket netop giver mulighed for fordybelsen. En anderledes struktur er afgørende for at kunne lykkes.


Det virkelighedsnære innovationsforløb giver eleverne mulighed for at udvikle faglighed og handlekompetence, og det giver dem en følelse af håb i en verden, der ellers kan opleves som håbløs. 


Udeskole og håndværksbaserede aktiviteter er en integreret del af hverdagen og styrker elevernes praktiske forståelse og engagement. Udeskolen foregår både i naturen, i omgivelserne i byen og andre eksterne læringsmiljøer såsom museer og virksomheder, og hænger altid sammen med forløbene. 

Bæredygtig organisering


Skolen har valgt ikke at inddele børnene i almindelige klasser, men i aldersblandede familiegrupper bl.a. for at styrke fællesskabet og læringen. Børn lærer og udvikler sig sammen på tværs af alder og fag, der opstår en helt naturlig “peer to peer”-læring. 


Den aldersblandede organisering betyder også, at fællesskabet er stærkere og mere mangfoldigt. Det muliggør at arbejde med børnene, der hvor de er, og at børn i læringsudfordringer lykkes bedre i fællesskabet.


Aldersblandet organisering udfordrer normen, og at fastholde dette kræver ledelse, der har mod til at stå fast og kan kommunikere af mange kanaler.

Strategisk og relationel ledelse


Skolens udviklingsproces har været langsigtet og målrettet. Hvert element – fra pædagogik og didaktik til bygninger og personale – er nøje udvalgt for at understøtte visionen. Det kræver en bevidst og stærk ledelse, der kan kommunikere hensigtsmæssigt på mange niveauer og er helt tæt på praksis, så skibet kan fastholde kursen.


De modige valg fordrer også en relationel ledelsesstil, hvor fastholdelse af strategiske valg er tæt forbundet med en frisættelse af personalet inden for rammerne og en relationel ledelse tæt på praksis. 


På skolen har strategiske valg indebåret udvikling af f.eks.:

  • Udvikling af alternative afgangsprøver - skolen er prøvefri og afslutter med egne 
  • Udeskole - et helt naturligt element i skolen - selv når det er koldt -  og som er tæt knyttet til resten af undervisningen
  • Aldersblandede familiegrupper - organisering der vægter peer to peer-læring og samarbejde
  • Stærk evalueringskultur - brug af formativ feedback, progressionsark og rubrics

Resultatet


Den Grønne Friskole er i dag en pioner inden for bæredygtig uddannelse. Skolen demonstrerer, hvordan innovation og helhedstænkning kan skabe en læringskultur, der klæder eleverne på til at gøre en forskel – både i deres eget liv og for verden omkring dem.


Denne case viser, hvordan målrettede strategiske valg kan omdanne visioner til virkelighed og inspirere andre til at tænke uddannelse og bæredygtighed på nye måder.