Frederiksberg, 2012-2018
Lærer og didaktisk vejleder samt facilitator
Skolen på Grundtvigsvej er en folkeskole på Frederiksberg, som har sat sig for at skabe et læringsmiljø, hvor eleverne både udvikler faglige kompetencer og får modet til at forme deres egen fremtid. Siden åbningen i 2018 har skolen arbejdet målrettet på at bryde med den traditionelle skolestruktur, som vi kender fra industrisamfundet. I stedet har skolen skabt en fleksibel og inkluderende ramme, hvor mangfoldighed og samarbejde på tværs af årgange er i fokus.
Min ansættelse som lærer og vejleder i skolens formative år gav en mulighed for stor indflydelse på skolens retning, og casebeskrivelsen viser, hvilke praksisser der i høj grad blev skabt og drevet fra gulvet af personalet, og som blev understøttet og fastholdt af ledelsen.
Fra begyndelsen var der en klar vision om at bygge en skole, der kunne forberede børnene på en verden i konstant forandring. Dette har krævet modige valg og en anderledes tilgang til både pædagogik og organisation. Den klassiske skolemodel, hvor eleverne sidder på rad og række, blev hurtigt skrottet til fordel for en mere dynamisk struktur, der giver plads til eksperimenter og tværfaglighed.
Skolens pædagogiske fundament hviler på projektbaseret læring og aldersblandede hjemgrupper. Denne tilgang skaber et læringsfællesskab, der understøtter den enkelte elevs udvikling, uanset alder og baggrund. På denne måde er det muligt at tilpasse undervisningen, så både faglighed og personlig udvikling bliver prioriteret og fremmet på tværs af årgange.
Den traditionelle skoleskema er blevet afløst af en mere fleksibel struktur, der giver plads til både fordybelse og flow. Eleverne arbejder i små afdelinger, der spænder på tværs af årgange, og undervisningen er oftest tværfaglig og projektbaseret. Dette giver eleverne mulighed for at samarbejde, lære af hinanden og udvikle både deres faglige og sociale kompetencer. Samtidig giver den fleksible struktur lærerne og pædagogerne mulighed for at træffe kloge, pædagogiske valg om, hvornår hvilke voksne er til stede for at understøtte undervisningen bedst muligt.
Udeskole er tidligt blevet integreret som en naturlig del af undervisningen, hvilket giver eleverne mulighed for at lære i forskellige kontekster og miljøer uden for klasseværelset. Denne tilgang bidrager til at gøre undervisningen både relevant og engagerende for eleverne.
Skolens medarbejdere arbejder tæt sammen i praksisfællesskaber, hvor lærere, pædagoger og medhjælpere planlægger og gennemfører undervisningen i fællesskab. Denne tætte samarbejdsform giver mulighed for at skabe en sammenhængende læringsrejse for eleverne, hvor alle voksne er med til at støtte op om både de faglige mål og de personlige udviklingsrejser.
I dag er Skolen på Grundtvigsvej blevet en foregangsskole inden for projektbaseret læring. Resultaterne er tydelige: Eleverne opnår ikke kun gode faglige resultater, men de udvikler også de kompetencer, der i stigende grad efterspørges i det 21. århundrede. De lærer at samarbejde, tage initiativ og finde løsninger på komplekse problemer – kompetencer, der er lige så vigtige som de faglige.
Skolens undervisning er både vedkommende og motiverende. Eleverne bliver udfordret til at tænke stort og tage ansvar for deres egen læring. Det skaber et læringsmiljø, hvor eleverne føler sig inspirerede til at lære mere og engagere sig i deres udvikling. Skolen på Grundtvigsvej er derfor et levende eksempel på, hvordan en skole kan udvikles til at matche fremtidens behov.