Danmark, Grønland, &Learning - 2018 -
Udvikler og facilitator
Aktion Verdensmål er en inspirerende ny pædagogisk bevægelse, der sætter FN’s Verdensmål i centrum i undervisningen og engagerer elever i at handle for en mere bæredygtig verden. Initiativet har gjort sit indtog både i Danmark og Grønland og har skabt opmærksomhed omkring verdensmålene i skolen.
Samtidig fungerer Aktion Verdensmål som et kompetenceudviklingsforløb for lærere og skoleledere, hvor verdensmålene er udgangspunktet for at opbygge innovationsdidaktiske kompetencer. Deltagerne lærer at udvikle og gennemføre tværfaglige undervisningsforløb, der engagerer eleverne i at arbejde med virkelige udfordringer.
Workshoppen er designet som en praktisk og kreativ proces, hvor deltagende teams arbejder gennem et designforløb, der giver dem konkrete værktøjer til at planlægge og implementere et innovationsdidaktisk undervisningsforløb. Gennem et sæt af grafiske planlægningsboards får deltagerne støtte til at strukturere deres arbejde og samarbejde, så de kan skabe et forløb, der er detaljeret og tilpasset deres egne elever.
Et vigtigt formål er at fremme deltagernes kreative kompetencer, og det er derfor op til hver gruppe at integrere deres egne ideer og løsninger i undervisningen. Gennem denne proces lærer deltagerne ikke blot teorien bag innovationsdidaktik, men også hvordan de kan anvende metoderne i praksis med eleverne, hvilket gør læringen både relevant og handlingsorienteret.
Deltagernes oplevelse er, at de får en masse energi, får tid til at udvikle deres undervisning, og at de bliver mere kreative og legende.
Ledere deltager også i workshops og gennemgår et designsprint, så de bliver rustet til at støtte deres lærere i at implementere de nye metoder. Denne del af forløbet sikrer, at ledelsen aktivt kan facilitere og støtte den videre udvikling af skolens pædagogiske praksis.
Deltagende skoler har fortalt, at deres personale har opnået en fælles forståelse af innovationsdidaktik, og at dette har været med til at åbne op for nye måder at arbejde med fagene på. Lærerne har set, hvordan eleverne – også de, der ofte har svært ved at engagere sig i undervisningen – har fået en ny interesse og lyst til at deltage. Ved at arbejde med konkrete, virkelighedsnære problemstillinger relateret til FN’s Verdensmål, har eleverne oplevet et øget engagement og en stærkere tilknytning til deres læring.
Efter gennemførelsen af undervisningsforløbene på de enkelte skoler, samles deltagerne til en afsluttende workshop, hvor de kan evaluere og dele deres erfaringer. Dette skaber et fællesskab, hvor de færdige undervisningsforløb kan beskrives og deles med andre skoler, hvilket bidrager til vidensdeling og videreudvikling af undervisningsmetoderne.
Kompetenceudviklingsforløbet Aktion Verdensmål er udviklet i samarbejde med &learning og sigter mod at styrke lærernes og ledernes kompetencer inden for innovationsdidaktik. For mere information om forløbet, kan du besøge aktionverdensmaal.net.