Fra teamsamarbejde til professionelle læringsfællesskaber - Busses skole

Gentofte, 2019 

Min rolle:

Sparring og facilitator

Busses skole er en ældre, traditionsrig  lilleskole i Vangede med en stærk musisk-kreativ profil med en stor tilsøgning. Skolens ledelse ønskede at sætte fokus på teamsamarbejdet, så skolen blev bedre til at løfte elever i læringsudfordringer samt at personalet fik et fælles børnesyn.


Derfor satte vi en proces i gang, hvor personalet i første omgang fik viden om, hvad professionelle læringsfællesskaber er, og derefter analyserede deres eget team ifht. dette. Hvert team satte mål for udviklingen af deres teamsamarbejde med afsæt i deres analyse.


For at få et fælles sprog for, hvordan skolen skulle tale om og arbejde med elever i læringsudfordringer, arbejdede alle teams med afsæt i Fællesskabsmodellen, som giver en struktureret måde, at komme omkring elevens potentialer såvel som udfordringer på. 


Resultatet var et langt mere nuanceret blik på eleverne og mere målrettede fælles indsatser omkring de enkelte elever. Teamene fremstod langt mere samstemt og med en bedre forståelse af, hvad der er vigtigt for at skabe udvikling sammen i et professionelt læringsfællesskab.


Forløbet blev afviklet i samarbejde med  &Learning