En skole skal være et sted, hvor alle børn føler sig som en del af fællesskabet – uanset deres forskelligheder. Inklusion kræver en helhedsorienteret indsats, hvor specialpædagogik, organisatoriske tiltag og nytænkende didaktik går hånd i hånd.
I en helskoletilgang med bæredygtighed som drivkraft er de pædagogiske og didaktiske valg løftestang for inklusionen.
Flere skoler organiserer sig i aldersblandede grupper for at skabe stærke fællesskaber, hvor børn lærer af hinanden, udvikler empati og oplever mindre konkurrence. Denne tilgang skaber stærke praksisfællesskaber, hvor børn lærer af hinanden, udvikler empati og respekt for forskelligheder, og oplever mindre sammenligning og konkurrence med jævnaldrende. Aldersblanding fremmer sammenhæng på tværs af alder og skaber grobund for inkluderende læringsmiljøer med fokus på samarbejde og fællesskab.
Inklusion handler ikke om tilpasning, men også om at skabe læringsmiljøer, hvor alle elever deltager meningsfuldt. Innovationsdidaktik og projektbaseret læring understøtter en skabende, elevcentreret undervisning inspireret af Dewey og Wenger.
Jeg tilbyder skræddersyede forløb, der kombinerer specialpædagogiske, organisatoriske og didaktiske metoder for at styrke inklusion og fællesskab på jeres skole. Eksempler på indsatsområder:
Forløb kan indeholde oplæg, skolebesøg, workshops, planlægning og praksisafprøvning med løbende evaluering og støtte.
En skole, hvor flere børn føler sig set, hørt og som en del af fællesskabet – hvor læring og trivsel går hånd i hånd.