København, 2024
Pædagogisk ledelse
Christianshavns Skole har taget et skridt foran ved at implementere en ny tilgang til indskolingen i overensstemmelse med Københavns Kommunes mangfoldighedsdagsorden. Allerede fra starten af skoleåret 2024 blev indskolingens struktur gentænkt for at skabe en mere sammenhængende undervisning og læringsmiljø for eleverne.
Målet var at styrke sammenhængen mellem børn, voksne og fag samt skabe et mere inkluderende fællesskab på den måde. I praksis betyder dette, at forskellige årgange nu placeres side om side og undervises i fælles, tematiske forløb på tværs af alder. Dette tværgående læringsmiljø fremmer både social og faglig udvikling hos børnene.
Den nye organisering har også medført et tættere samarbejde i teamet. Teamsamarbejdet er blevet styrket, da undervisningen i højere grad planlægges i fællesskab for at sikre en rød tråd gennem forløbene. En væsentlig del af processen har været faglig ledelse tæt på, som har fungeret som en central metode for at understøtte de nye tiltag.
Christianshavns Skole er et eksempel på, hvordan en nytænkende tilgang til indskoling kan skabe et mere inkluderende og integreret læringsmiljø, der gavner både elever og lærere.