Frederiksberg, 2016-2017
Lærer og didaktisk vejleder, udvikler og facilitator af forløbet
Skolen på Grundtvigsvej er en nyere folkeskole på Frederiksberg med projektbaseret læring som didaktisk fundament. Skolen er organiseret i teams, som fungerer som reelle praksisfællesskaber bestående af lærere og pædagoger, som har fælles ansvar for alle eleverne i afdelingen, og som har en samstemt praksis i forhold til børnenes læring og trivsel. De projektbaserede undervisningsforløb planlægges i fællesskab og fordrer et stærkt teamsamarbejde.
For at styrke teamsamarbejdet besluttede ledelsen på Skolen på Grundtvigsvej, at der skulle uddannes mødefacilitatorer til alle teams. Målet var at skabe en mere struktureret mødekultur, der understøtter skolens fælles arbejde med projektbaseret læring samt sikre bedre rammer for refleksion og udvikling.
Facilitatorerne deltog i et forløb bestående af forskellige workshops, som blev afholdt på skolen. Forløbet blev designet med fokus på praksisnær læring, hvor deltagerne løbende afprøvede de metoder og værktøjer, de lærte undervejs. Den pædagogiske ledelse deltog i dele af forløbet, så de efterfølgende kunne understøtte mødefacilitatorernes praksis.
Forløbet omfattede b.a.:
Uddannelsen af mødefacilitatorer har styrket skolens teams ved at skabe en mere målrettet mødekultur, hvor alle i teamet har en stemme. Facilitatorerne spiller nu en central rolle i at drive processer fremad, skabe bedre samarbejde og sikre, at skolens praksisfællesskaber arbejder mod fælles mål.
Denne case viser, hvordan strategisk kompetenceudvikling kan bidrage til at løfte det professionelle samarbejde og skabe en stærkere organisatorisk kultur.