København, 2019 - 2023
Sparring og facilitator
På Den Grønne Friskole er undervisningen præget af et inkluderende børnesyn, hvor der er fokus på at skabe deltagelsesmuligheder for alle elever, uanset deres individuelle behov. Skolens aldersblandede struktur og brug af metoder fra co-teaching og den specialpædagogiske værktøjskasse gør det muligt at tilbyde et fleksibelt læringsmiljø. Eleverne undervises i hold på tværs af klasser og alder, som skifter 4-5 gange om året, hvilket giver plads til både fordybelse og udvikling lige der, hvor den enkelte elev er.
Den Grønne Friskoles tilgang bygger på tæt samarbejde mellem lærere og pædagoger, der arbejder som et team for at tilpasse undervisningen til de enkelte elevers behov. Co-teaching-modellen gør det muligt for to voksne at arbejde med de hold, der har særligt behov for støtte. Skolens undervisning er struktureret, men fleksibel – når en metode ikke virker, skifter man hurtigt til en anden. GDD-metoden, piktogrammer, og individuelle projekter er blandt de afprøvede metoder, som sikrer, at alle elever kan deltage aktivt i undervisningen og bidrage til fællesskabet.
Undervisningens indhold tager afsæt i projektbaserede innovationsforløb, hvor mange fagområder hænger sammen og kombineres med udvikling af kreativitet, og eleverne oplever altid at være en del af et fællesskab og kunne bidrage på hver sin måde. Tilgangen er et eksempel på en fællesskabende didaktik.
Den fleksible struktur og de specialpædagogiske metoder har skabt en kultur, hvor eleverne oplever, at de har plads i fællesskabet, uanset deres individuelle udfordringer. Den løbende tilpasning af undervisningen og den stærke samarbejdskultur mellem medarbejdere har ført til, at både elever og lærere trives. Eleverne udvikler sig i deres eget tempo og får mulighed for at skifte hold, alt efter behov. Denne praksis fremmer inklusion på tværs af alder, klassetrin og forskellighed og gør det muligt at lykkes med den mangfoldige skole. Den kan med den rette støtte overføres til andre skoler – herunder landets folkeskoler.