Roskilde, 2024
Konsulent og facilitator
Vor Frue Friskole åbnede i 2020 og er beliggende i naturskønne omgivelser nær Roskilde, i en gammel landejendom i landsbyen Tjæreby. Skolen har fra starten haft en tydelig vision og et stærkt pædagogisk fundament. At opbygge en friskole kræver dog en vedvarende indsats, særligt i forhold til det pædagogiske udviklingsarbejde.
Friskolens størrelse betyder, at undervisningen naturligt er organiseret i aldersblandede grupper. For at sikre meningsfuld læring for alle elever – samtidig med at leve op til folkeskolens fælles mål og afgangsprøver – var det nødvendigt at nytænke både didaktik og pædagogik.
For at skabe en fælles didaktisk platform ønskede skolen at styrke innovationsdidaktikken. Målet var at etablere tydelige strukturer og fælles metoder for projektbaseret læring på tværs af fagene.
Jeg faciliterede en række workshops, hvor vi arbejdede med at forstå og implementere innovationsdidaktikken i skolens praksis. Med oplæg og konkrete planlægningsværktøjer kunne lærerne hurtigt omsætte nye metoder til undervisningen, og de første forløb blev afprøvet kort tid efter den første workshop.
Stærke resultater og fremadrettet arbejde
Evalueringen af forløbet viste, at elevernes læring og engagement blev styrket. Skolen oplevede en mere struktureret tilgang til projektarbejde, der gav både lærere og elever en fælles forståelse af innovationsdidaktikken. Vor Frue Friskole arbejder nu videre efter samme model for at sikre fortsat udvikling og en fælles retning i undervisningen.